Aktualność "Komunikat ws. Tarczy Antykryzysowej"
Szanowni Klienci,
w związku z ogłoszonym stanem epidemii, został
wprowadzony pakiet przepisów zwany Tarczą Antykryzysową. W tym trudnym czasie na
pewno zastanawiacie się Państwo, na jaką pomoc z pakietu antykryzysowego możecie
liczyć. Najistotniejsze w tej chwili, w
każdej działalności, jest przeanalizowanie swojej sytuacji pod kątem warunków
zakwalifikowania się do danego rodzaju pomocy. Skorzystanie z pomocy jest
uzależnione między innymi od wielkości przedsiębiorstwa, ilości zatrudnionych
lub ubezpieczonych osób, czy spadku obrotów wywołanych stanem epidemii. Wsparcie
dotyczy, w szczególności: ulg w zapłacie należności z tytułu składek ZUS, dopłat
do wynagrodzeń i ZUS, świadczenia postojowego, uzyskania mikropożyczki. W
zakresie podatków wprowadzone zostały m.in. przesunięcia terminów płatności
podatków dochodowych od wypłaconych wynagrodzeń (PIT-4), elektroniczny czynny
żal. Przedłużone zostały terminy ważności niektórych dokumentów związanych z
zatrudnianiem pracowników, takich jak: okresowe badania lekarskie, orzeczenia o
stopniu niepełnosprawności, pozwolenia na pracę.
W związku z licznymi zapytaniami, które od Państwa
otrzymujemy, informujemy, że:
1. Na chwilę obecną przedsiębiorcy, którzy spełniają wymogi i chcą skorzystać z ulgi w postaci zwolnienia z opłacania składek ZUS za marzec 2020 r. nie powinni ich opłacać w kwietniu 2020 r. Zwolnienie to dotyczy przedsiębiorców, którzy maja zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych nie więcej niż 9 osób (w tym właściciel i osoba współpracująca). Przedsiębiorca zwolniony z obowiązku opłacenia składek za siebie i/lub pracowników w dalszym ciągu jest objęty ubezpieczeniami.
2. Przedsiębiorcy starający się o dofinansowanie wynagrodzeń dla swoich pracowników mogą je uzyskać po wypłacie wynagrodzeń za wnioskowany okres.
3. Świadczenie postojowe jest świadczeniem jednorazowym, w związku z czym,
wnioskować o nie można za jeden okres , gdy przychód uzyskany w miesiącu
poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku był o
co najmniej 15 % niższy od przychodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym
ten miesiąc. Wniosek o świadczenie postojowe w kwietniu mogą składać osoby,
które w marcu uzyskały spadek obrotów w stosunku do lutego. Wniosek o
świadczenie postojowe w maju mogą
składać osoby, które w kwietniu uzyskały spadek obrotów w stosunku do marca.
Wniosek o świadczenie postojowe w czerwcu mogą składać osoby, które w maju
uzyskały spadek obrotów
w stosunku do kwietnia. Wnioski o świadczenie
postojowe mogą być złożone do ZUS najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca,
w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.
4. W przypadku zawarcia porozumień z pracownikami w sprawie zmiany warunków pracy i/lub płacy, istotnym kryterium skorzystania z dofinansowania do wynagrodzeń jest zawiadomienie o tym fakcie inspektora pracy w terminie 5 dni.
5. Mikroprzedsiębiorcy spełniający warunki, zatrudniający minimum 1 pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy według stanu na dzień 29 lutego 2020 r. mogą już składać w terminach ogłoszonych naborów wnioski o pożyczkę w wysokości 5 000 zł ze środków Funduszu Pracy do właściwego Powiatowego Urzędu Pracy.
Zachęcamy do
zapoznania się ze szczegółowymi warunkami uzyskania pomocy zamieszczonymi na
stronie https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa. Strona
jest przejrzysta i intuicyjnie prowadzi przez kolejne etapy. W zakładce „Przedsiębiorca” po wybraniu formy
wsparcia dostępne są linki do stron, na których znajdują się wnioski dotyczące
danej formy pomocy.
Większość wniosków można złożyć samodzielnie nie wychodząc z
domu, posiadając profil zaufany ePUAP lub w formie papierowej. Profil
zaufany można aktywować w większości przypadków online za pośrednictwem banku, w którym posiadasz rachunek bankowy
https://pz.gov.pl/dt/login/login.
Wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można złożyć najprościej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych PUE: https://www.zus.pl/portal/logowanie.
Większość wniosków wymaga podania danych wynikających z ksiąg podatkowych lub deklaracji ZUS za wnioskowany okres (marzec, kwiecień, maj). Dlatego tak ważne jest aby zadbać o terminowe dostarczenie dokumentów do biura rachunkowego, co umożliwi dokonanie rozliczeń i pozwoli na otrzymanie niezbędnych danych do wypełnienia wniosków. Zwracamy uwagę, że terminy rozpatrywania niektórych wniosków przez instytucje pomocowe uzależnione są od otrzymania kompletu dokumentów.
Mając na uwadze, że wnioskując o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej, przedsiębiorca korzysta ze środków publicznych, należy zachować szczególną rozwagę przy podpisywaniu oświadczeń zawartych we wnioskach. Oświadczenia te odnoszą się do szczegółowych warunków uzyskania pomocy i dotyczą między innymi: niezalegania z należnościami publicznoprawnymi, zobowiązania się do utrzymania zatrudnienia, wysokości osiąganych przychodów (obrotów), uzyskania pomocy z innych źródeł na ten sam cel. Należy pamiętać, że w przypadku poświadczenia nieprawdy lub wprowadzenia w błąd, przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu ulgi wraz z należnymi odsetkami i może ponieść odpowiedzialność karną.
Pracownicy naszego Biura, przydzieleni do obsługi Państwa firmy, po zaksięgowaniu dokumentów, sporządzeniu list płac i przesłaniu odpowiednich deklaracji, w ramach bieżącej obsługi udzielą informacji o wysokości przychodu, stanie zatrudnienia, wysokości wypłaconych wynagrodzeń i kosztów płac. Dane te będą Państwu niezbędne do wypełnienia wniosków pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej. W przypadku problemów z samodzielnym wypełnieniem i złożeniem wniosków do odpowiednich instytucji, Biuro Rachunkowe BIUREX może udzielić Państwu odpłatnego wsparcia.
Z uwagi na stan epidemii, który ma wpływ na sytuację ekonomiczną wszystkich przedsiębiorstw, prosimy o terminowe regulowanie zobowiązań względem Biura, jak również spłatę zaległości. Świadczenie usług dla Państwa uzależnione będzie od terminowego regulowania zobowiązań wobec naszego Biura. Wstrzymujemy obsługę Klientów zalegających z płatnościami. Klienci, którzy nie uregulują zaległości wobec Biura muszą się liczyć z rozwiązaniem umowy na prowadzenie księgowości ze skutkiem natychmiastowym.
Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom zorganizowana
została seria darmowych webinarów poświęcona tematyce wsparcia dla
przedsiębiorców w ramach tarczy antykryzysowej. Zachęcamy do udziału w
najbliższym, który odbędzie się w
dniu 6 kwietnia 2020 r. o godz. 16:00. Rejestracja na
finatio.pl/tarcza-webinar/. Webinar mogą
Państwo oglądać również na telefonie przez przeglądarkę Google Chrome.
Z pozdrowieniami,
Prezes Biura Rachunkowego BIUREX
Michał Cielibała